Faktoring zdobywa silną pozycję wśród narzędzi do finansowania biznesu

Warszawa, 28.05.2018 r.

Popularność faktoringu rośnie. Prawie 90% prowadzących firmę z sektora MŚP zna to pojęcie – wynika z 15. fali badania Bibby MSP Index cyklicznie przeprowadzanego przez Bibby Financial Services. Co dziesiąty ankietowanych deklaruje, że korzysta z tego narzędzia finansowania biznesu. Zwiększenie zainteresowania faktoringiem potwierdzają także obroty osiągnięte przez firmy faktoringowe zrzeszone w Polskim Związku Faktorów na koniec I kwartału 2018 r. Wyniosły one 53 mld zł, co oznacza wzrost prawie o 25% w porównaniu rok do roku.
Popularność faktoringu
Nadal najczęściej wybieranym narzędziem faktoringowym jest faktoring krajowy z regresem, prawie połowa ankietowanych (43,6%) twierdzi, że korzysta z tej usługi. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się faktoring krajowy bez regresu (41%) oraz faktoring mieszany (10,3%). Przedsiębiorcy deklarują również używanie faktoringu zagranicznego eksportowego i zagranicznego importowego oraz odwrotnego.
Właściciele firm coraz chętniej sięgają po faktoring jako rozwiązanie umożliwiające rozwój ich biznesu. W sytuacji kiedy kontrahenci oczekują coraz dłuższych terminów płatności faktur, uzyskanie środków na sfinansowanie bieżącej działalności ma dla krajowych producentów i usługodawców wartość szczególną. Z naszych wewnętrznych analiz wynika, że Polska jest ósmym co do wielkości rynkiem finansowania faktur w Europie, ze stałym wzrostem z roku na rok. W 2017 roku rynek zwiększył się o 16,7% (do 43,41 mld €). Liczba przedsiębiorstw korzystających z finansowania w formie faktoringu wzrosła w 2017 r. do 9 tys., oznacza to wzrost o 12,6% rok do roku – wskazuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.
Najpopularniejszymi formami finansowania działalności gospodarczej pozostają środki własne (ponad 52%) oraz kredyt bankowy (44%). Na dalszych miejscach plasują się leasing oraz fundusze unijne.
Opinie i prognozy
Z ostatniej fali badania Bibby MSP Index wynika, że niemal 11% przedsiębiorców w najbliższych 6 miesiącach planuje skorzystać z faktoringu. Więcej niż połowa ankietowanych (68,4%) jest zdania, że to rozwiązanie poprawi płynność finansową ich biznesu.
Rozwój własnego biznesu wiąże się ze wzrostem sprzedaży. Jest to równoznaczne z tym, że liczba i wartość wystawianych faktur się zwiększa, a przedsiębiorcy mogą korzystać z rosnącej puli środków. Podnosi to ich konkurencyjność na rynkach, na których działają. Mogą oni bowiem wydłużyć czas swoim klientom na zapłatę za usługi. Faktoring jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców poszukujących trwałych źródeł finansowania. Wzrost zainteresowania tą usługą obserwowany jest od paru lat – mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.
Przedstawiciele sektora MŚP cenią faktoring przede wszystkim za skrócenie czasu oczekiwania na gotówkę (ponad 62%) oraz ograniczenie ryzyka udzielania kredytów handlowych odbiorcom (prawie 38%). Respondenci pytani, o to dlaczego nie planują skorzystać z tej usługi finansowania odpowiadają, że weryfikują nowych kontrahentów i współpracują tylko z pewnymi odbiorcami (30,4%), a ponad 9% wskazuje, że partnerzy płacą im w terminie.

Bibby Financial Services (BFS) jest niezależnym partnerem finansowym, którego wybrało ponad 10 000 firm na całym świecie. Dzięki ponad 40 oddziałom w 14 krajach obejmujących Azję, Europę i Amerykę Północną, BFS oferuje wyspecjalizowane i elastyczne usługi walutowe, finansowanie handlu, aktywów i kapitału obrotowego, pomagając firmom rozwijać się na rynku rodzimych oraz międzynarodowym. Założona w 1982 roku firma BFS jest częścią grupy Bibby Line Group (BLG), zróżnicowanej i perspektywicznej firmy rodzinnej, oferującej indywidualne i elastyczne rozwiązania dla klientów od ponad 200 lat.
W Polsce firma zajmuje się finansowaniem rozwoju biznesu z sektora MŚP. Bibby Financial Services jest obecne od 2002 roku i posiada oddziały w Warszawie, Poznaniu i Katowicach, ale swoim zasięgiem obejmuje cały kraj. Bibby jest członkiem Polskiego Związku Faktorów oraz największego międzynarodowego zrzeszenia faktorów Factors Chain International. Aby dowiedzieć się więcej o Bibby Financial Services, odwiedź: www.bibbyfinancialservices.pl.
Bibby Line Group to firma o wartości 1,2 miliarda funtów, działająca w ponad 20 krajach. BLF zatrudnia ponad 4500 osób w branżach takich jak handel detaliczny, usługi finansowe, dystrybucja, spedycja, działalność morska i wynajem urządzeń i obiektów. Grupa Bibby Line rozpoczęła działalność w 1807 roku i jest jedną z najdłużej działających rodzinnych firm w Wielkiej Brytanii. Aby dowiedzieć się więcej o firmie Bibby Line Group, odwiedź: www.bibbylinegroup.co.uk.

Top