Praca zdalna zmienia rynek. Czy wszyscy na niej zyskamy?

Praca zdalna zmienia rynek. Czy wszyscy na niej zyskamy?

Warszawa, 22 listopada 2018 – Według badania przeprowadzonego na 18 tys. respondentów z międzynarodowych firm, już 70% zatrudnionych pracuje z domu co najmniej jeden dzień w tygodniu . W Polsce swoje obowiązki wykonuje w ten sposób 1/3 kadry , korzystając z takiej możliwości średnio przez 8,5 dnia w ciągu miesiąca . Czy na pracy zdalnej mogą zyskać zarówno pracownicy, jak i pracodawcy?

Młodzi dyktują zmiany
Na rynek pracy wkroczyli millenialsi, zmieniając sposób myślenia o sferze zawodowej. Już prawie połowa Polaków pozytywnie ocenia zacieranie się różnic pomiędzy życiem a pracą w związku z rozwojem technologicznym – młodzi pracownicy coraz częściej chcą wykonywać obowiązki służbowe w dowolnym czasie i miejscu, swobodnie przeplatając je ze sprawami prywatnymi. 67% zatrudnionych oczekuje od pracodawcy elastycznych godzin pracy, a 53% –możliwości pracy zdalnej . Badania dowodzą, że takie rozwiązanie zwiększa komfort i satysfakcję – pracujący z domu częściej deklarują zadowolenie z pracy (90%) niż ci, którzy nie mają takiej możliwości (78%) .

W pogoni za pracownikiem
Intensywna rywalizacja firm o zdobycie i zatrzymanie specjalistów sprawia, że elastyczne formy pracy coraz częściej stają się dodatkowym benefitem – przy rekrutacji oferuje je już 64% firm na świecie . Polscy pracodawcy także otwierają się na elastyczne godziny pracy (59%) oraz pracę zdalną (55%) . Nie jest to jednak model dopasowany do każdego – potrzebna jest samodyscyplina i dobra organizacja czasu pracy, dlatego wielu przełożonych ma obawy związane z brakiem kontroli nad pracownikami, obniżeniem produktywności, niedotrzymywaniem terminów czy niskim zaangażowaniem.

Koszt czy zysk?
Jak się okazuje, tych obaw nie potwierdzają badania – według 89% pracodawców wprowadzenie elastycznej pracy przyczyniło się do rozwoju firmy, 87% zauważyło zwiększenie konkurencyjności, a 82% – produktywności. W przypadku 8 na 10 przedsiębiorstw praca zdalna umożliwiła przyciągnięcie i zatrzymanie najzdolniejszych pracowników, natomiast 83% – maksymalizację zysków .

– Coraz więcej firm zauważa, że obecność pracownika w biurze przez 8 godzin nie zapewnia większej efektywności. W wielu przypadkach praca zdalna to oszczędność czasu spędzanego na dojazdach, lepsze dopasowanie do rozkładu dnia, a w efekcie większe zadowolenie pracownika. Warto jednak pamiętać, że takie rozwiązanie przyniesie korzyści tylko, gdy będzie odpowiednio dopasowane do branży i modelu biznesowego firmy. Konieczne jest również zapewnienie odpowiedniego zaplecza technologicznego, które umożliwi płynną komunikację, bezpieczny dostęp do danych z każdego miejsca czy urządzenia oraz łatwą współpracę z pozostałymi członkami zespołu – wskazuje Mateusz Macierzyński, kierownik ds. produktów ITS w firmie Konica Minolta.

O Konica Minolta

Konica Minolta dostarcza kompleksowe usługi IT, oferując rozwiązania optymalizujące procesy biznesowe w średnich i dużych organizacjach. Specjalizuje się w doradztwie biznesowym i nowoczesnych technologiach oraz inwestuje w badania i rozwój. Jest również liderem na rynku druku produkcyjnego i przemysłowego, dostarczając wiodące na świecie systemy. Firma posiada szerokie portfolio urządzeń w tym zakresie, oferując m.in. rewolucyjne na rynku rozwiązania do uszlachetnień, tj. MGI Jet Varnish 3DS do cyfrowego lakierowania 3D oraz hot-stampingu, czy bizhub PRESS C71cf do druku etykiet z roli na rolę. Konica Minolta Business Solutions Polska dysponuje skuteczną strukturą obsługi serwisowej i sprzedażowej w 15 oddziałach w całej Polsce.

Więcej informacji o firmie i produktach znajduje się na stronie internetowej Konica Minolta: www.konicaminolta.pl.

Top